Section: Media /Wednesday 9th October 2013

Alphabetic Index : A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Search β):

Press TV

پرس تی وی


Gaza_Press_TV_2012.jpg
Press TV is a 24-hour English language global news network owned by the state-owned media corporation Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) (Wikipedia) - Press TV Press TV Launched Owned by Picture format Slogan Country Language Broadcast area Headquarters Sister channel(s) WebsiteAvailabilitySatellite Optus D2 Pacific Rim Paksat-1R Asia & Africa ArabSat 5A Middle East Badr 4 Middle East Badr 5 Central Asia Eutelsat 7A Europe Nilesat 201 Middle East Streaming media Live Webcast Video On Demand Livestation YouTube channel
2 July 2007
Islamic Republic of Iran Broadcasting
720p HDTV
News anew
Iran
English
Worldwide
Tehran, Iran
IRINN, Al-Alam News Network, HispanTV
Presstv.ir
12706 / 22500 / 3/4 V
4060 / 23000 / 5/6 H
12719/ 2960 / 3/4 H
12054 / 27500 3/4 V
12303 / 27500 / 3/4 H 11881 / 27500 /5/6 H
11186 / 2892 / 5/6 V
11823 / 27500 / 5/6 V
Free (Flash)
VOD (free Windows Media stream)
Free, 502 Kbit/s
PressTVGlobalNews

Press TV (stylised PRESSTV) is a 24-hour English language news organization of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). Its headquarters are located in Tehran, Iran.

ContentsBackground

Mohammad Sarafraz (Press TV CEO) said in a June 2007 press conference that, "Since September 11, Western bias has divided the media into two camps: those that favour their policies make up one group and the rest of the media are attached to radical Islamic groups like Al-Qaeda. We want to show that there is a different view. Iran, and the Shi'as in particular, have become a focal point of world propaganda. From the media point of view, we are trying to give a second eye to Western audiences."

The network's official vision is "to heed the voices and perspectives of the people of the world; build bridges of cultural understanding; encourage human beings of different nationalities, races and creeds to identify with one another; bring to light untold and overlooked stories of individuals who have experienced political and cultural divides firsthand." Sarafraz explained that "our experience tells us that pictorial reflection of news and the use of images are more effective than discussion and analysis."

History of website and satellite TV launch

The channel's website launched in late January 2007. Test satellite transmissions were conducted in late April 2007. The launch date for the channel was 3 July 2007. The launch of the channel was attended by Iranian President Mahmoud Ahmadinejad. On 18 March 2009, Press TV launched a new website with a modified graphical user interface. Press TV upgraded to widescreen format on 17 November 2011. The aspect ratio is now 16:9 instead of 4:3. It is the first Iranian channel to upgrade its screen size to this format, and the second international news network based in the Middle East to do so after Al Jazeera English.

Funding and management

Press TV is state-funded and is a division of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).

The annual budget of Press TV is 250 billion rials (more than US$25 million).

Press TV broadcasts news reports and analyses which are close to the official position of the Iranian government, and its programmes are monitored and regulated by the Islamic Republic. Although there have been attempts to establish private, independent media outlets in Iran, notably by former Iranian Presidential candidate Mehdi Karroubi, the 1979 Constitution of the Islamic Republic mandates that "all broadcasting must exclusively be government-operated."

Coverage

Press TV offers round-the-clock news bulletins every half-hour, a series of repeating commentary programmes and round-table panel discussions, as well as documentary-style political films. In May 2009, Press TV CEO Mohammad Sarafraz announced that Press TV would "provide viewers with more newscasts while cutting down on its news analysis programs."

Press TV was created for the purpose of presenting news, images and arguments, especially on Middle Eastern affairs, to counter the news coverage that appears on broadcasts such those of BBC World News, CNN International and Al Jazeera English.

According to mediachannel.org, "the government aims to use Press TV to counter what it sees as a steady stream of Western propaganda against Iran as well as offer an alternative view of world news."

By launching an English-language television channel to promote an Iranian perspective of the world, together with an Arab-language station, the Al-Alam News Network, the Iranian government said it hoped “to address a global audience exposed to misinformation and mudslinging as regards the Islamic Republic of Iran." The two networks focus on "difficult issues in the Middle East such as the United States’ occupation of neighbouring Iraq and the Shiite question."

Controversies Main article: Press TV controversies

Press TV has been the subject of several controversies, including allegations of anti-Semitism. In October 2012, the Anti-Defamation League issued a report detailing examples of anti-Semitic conspiracy theories broadcast as legitimate news on Press TV. The report also identifies a number of American anti-Semites, Holocaust deniers, and conspiracy theorists who have been given a platform by Press TV to spread their messages.

The BBC journalist Linda Pressly described it as pro-Palestinian, anti-sanctions against Iran, and critical of Western foreign policy. Nick Ferrari, a former presenter of one of Press TV's shows, told The Times that Press TV’s news coverage had been “reasonably fair” until the 2009 election—but not any longer.

Criticism

The station has been criticized for its anti-Americanism and uncritical embrace of conspiracy theories. For British journalist Nick Cohen the station is "a platform for the full fascist conspiracy theory of supernatural Jewish power" and for commentator Douglas Murray it is the "Iranian government’s propaganda channel".

Responding to Cohen and others, George Galloway, the British MP and Press TV's UK presenter, has said it "challenges the prevailing orthodoxy" by providing an outsider perspective on "the truth and a voice for the otherwise voiceless". Mehdi Hasan of the New Statesman has argued that "engaging with Iran, no matter who is in charge in Tehran, is a prerequisite for peace and progress in the region. The very fact that Press TV is Iranian-owned makes it the ideal English-language platform on which to do so."

Current presenters Removal from Western and Asian satellites

In July 2013 Press TV and other Iranian channels have been removed from several European and American satellites (amongst others those of Eutelsat and Intelsat), allegedly because of the Iran sanctions, even though an EU spokesman told the channel that these sanctions do not apply to media. In November 2012, the Hong Kong-based AsiaSat took Iranian channels off air in East Asia, and in October 2012 Eutelsat and Intelsat stopped broadcasting several Iranian satellite channels, though the Islamic Republic of Iran Broadcasting managed to resume broadcasts after striking deals with smaller companies based in other countries.

Personnel

Sarafraz announced at the broadcast channel's launch press conference that Press TV intended to have correspondents in cities outside Iran, as well as four correspondents covering the Israel-Palestine conflict from Gaza, Ramallah and Jerusalem. He announced that many of Press TV's foreign-based staff and freelance correspondents would be non-Iranians and that training for some of the staff had been provided by "a BBC employee."

Iran staff

News anchors include Kaveh Taghvai, Hassan Tavakoli, Kaneez Fatima, Homa Lezgee, Bardia Honardar, Waqar Rizvi, and Marzieh Hashemi.

North American staff

Press TV maintains a presence in the United States through intermediary companies. For instance, the discussion program American Dream is produced in Washington, DC by Atlantic Television News (ATN) which is based in Denmark. It had previously been hosted by Mark Levine, who quit the show after alleging editorial interference. Hank Flynn in New York and Ashantai Hathaway in Washington DC are freelance video journalists for Press TV in the US.

Press TV's U.S. Desk features many who also write for anti-war website outlets maintained by Veterans Today, American Free Press (formerly known as The Spotlight which was founded by Willis Carto), and David Duke.

Press TV correspondent Sonia Labboun in Madrid.International correspondents

Press TV hires freelance journalists Kevin MacDermott in Dublin, Catherine Makino in Tokyo, Ali Rizk in Beirut, Anustup Roy in Paris, Danjuma Abdullahi in Abuja, Constanza Heller in Buenos Aires, Hami Farajollahi in Sydney, Joseph Kim in Seoul, Max Civili in San Felice Sul Panaro, Yousef Mawry in Sa'ada, Hanna Qassis in Ramallah, Serena Shim in Istanbul, Lizzie Phelan in Managua, Joshua Blakeney in Calgary, Margarita Bogdanova in Moscow, Mahmoud Hussain in Benghazi, Yaldaz Sadakova in Brussels, Sanjay Sethi in New Delhi, Aamer Trambu in Mumbai, Ivana Sethic in Sarajevo, Karim Gamal el-Deen in Cairo, Kamran Yousaf in Islamabad, Mohamad Ali in Damascus, Steven Ribet in Beijing and Rehan Nakvisson in Oslo.

UK base

Press TV began its activities in London during 2006. Roshan Muhammed Salih is Press TV's news editor and chief correspondent. Other London correspondents include Fareena Alam. Matthew Richardson is Press TV's legal adviser in London.

Maziar Bahari and UK licence revocation

In June 2010, Channel 4, the British broadcaster, transmitted a programme featuring Maziar Bahari, a documentary maker and Newsweek contributor, who was arrested while covering the Iranian presidential election in 2009, and held in custody for 118 days. He alleged that a Press TV 10 second interview and 'confession' had been preceded by torture, and was given under the threat of execution. Bahari, now a British resident, complained to Ofcom, the regulatory authority for the telecommunication industries in the United Kingdom.

In May 2011, Ofcom ruled that Press TV was responsible for a serious breach of UK broadcasting rules by airing the 10 second interview with Maziar Bahari, accepting that it had been obtained under duress while he was held in a Tehran jail. Press TV rejected Ofcom's findings and accused Bahari of being "an MI6 contact person". A fine of £100,000 ($155,000 in January 2012) was eventually imposed in November 2011, reversing an initial decision to revoke Press TV's licence. Press TV responded: "The British royal family exercises an overarching power over all branches in the political system of the , including the government and the parliament, as well as on Ofcom." At the beginning of December, The Observer journalist Nick Cohen called for Ofcom to revoke the station's broadcast licence, not only because behaviour towards Maziar Bahari, but in addition:

"If whites ran Press TV, one would have no difficulty in saying it was a neo-Nazi network. It welcomes British Holocaust-deniers such as Nicholas Kollerstrom, fascist ideologues such as Peter Rushton, the leader of the White Nationalist party – an organisation that disproves the notion that the only thing further to the right of the BNP is the wall..."

On 20 January 2012, Press TV's licence to broadcast in the UK was revoked by Ofcom. The investigation into the Bahari case had revealed the applying company's direct connection to Tehran, and that editorial control came from there. An invitation to change this in the licence had not been taken up by Press TV. The unpaid fine was not the reason why Ofcom ended Press TV's licence.

Geoffrey Alderman, the British historian and occasional Press TV contributor, attacked the Ofcom decision, and called for it to be reversed. He described the action by Ofcom as "thoroughly deplorable as well as palpably cynical". Defenders of Press TV, including Alderman and the broadcaster's legal representative, Farooq Bajwa, have referred to a formerly secret American diplomatic cable dated 4 February 2010. Later released by WikiLeaks, it says the British Government was at time “exploring ways to limit the operations of the IRIB's Press TV service”. This 'exploration' was in response to the jamming by the Iranian government of broadcasts by the BBC Persian Service and the Voice of America, also mentioned in the document and mentioned by Alderman.

Removal from Astra satellite

On 3 April 2012, Munich-based media regulator BLM announced it was removing Press TV from the SES Astra satellite as they did not have a licence to broadcast in Europe. However, the channel's legal team submitted documents to the court that proved Press TV could broadcast under German law. An administrative court in Germany accepted Press TV's argument and the legal procedures began. Munich's Administrative Court announced on Friday 15 June that the ban was illegal. Recently (September 2012), the channel has again been unavailable on Astra 19.2E. An information screen is displayed.

Former presenters Current programmes Former programmes
This section needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (December 2011)

Tags:Africa, Afshin, Ahmadinejad, Al Jazeera, Alam, American, American Dream, Arab, Asia, Atlantic, BBC, Bardia, Beirut, British, Brussels, Buenos Aires, CBS, CNN, Cairo, Christian, Constitution, Damascus, David Duke, Delhi, Denmark, EU, Gaza, German, Germany, Holocaust, Homa, IRIB, Iran, Iranian, Iraq, Islam, Islamabad, Islamic, Islamic Republic, Islamic Republic of Iran, Islamic Republic of Iran Broadcasting, Israel, Istanbul, Jerusalem, Jewish, London, MI6, MP, Madrid, Mahmoud Ahmadinejad, Maziar, Maziar Bahari, Media, Mehdi, Mehdi Karroubi, Middle East, Middle Eastern, Modarres, Moscow, Mumbai, Munich, Muslim, Nationalist, Nazi, New Delhi, New York, Newsweek, Oslo, Palestine, Palestinian, Paris, Parliament, Persian, President, Press TV, Ramadan, Russia, Satellite, Semitic, Seoul, September 11, Shiite, Sydney, Tehran, Tokyo, Tony Blair, UK, US, USA, United Kingdom, United States, Washington, Website, WikiLeaks, Wikipedia, YouTube


Website:http://www.presstv.ir






See All 2 items matching Press TV in Media Gallery

A car with Press TV sticker in Gaza. Journalists found themselves once target of the Israeli violence in Nov, 2012 and 3 Palestinian journalists were killed after missiles hit their cars. another strike on a media building injured at least six journalists
A Persian weblog has created a mock graphic poster of the French President Fracois Hollande reporting live for PressTV in front of the Eiffel Tower in order to protest a ban on the Iranian news channel, a hypocracy showcase of democracy.
Related History Articles:

Add definition or comments on Press TV

Your Name / Alias:
E-mail:
Definition / Comments
neutral points of view
Source / SEO Backlink:
Anti-Spam Check
Enter text above
Upon approval, your definition will be listed under: Press TV





Happy Mehregan 1393

Home About us / Contact    Products    Services    Iranian History Today    Top Iran Links    Iranian B2B Web Directory    Historical Glossary
Copyright @ 2004-2013 fouman.com All Rights Iranian